Programma

Debatronde 1; Digitalisering

14:00 - 14:45

Digitalisering:  Willen maar niet kunnen? Of kunnen maar niet willen?

Opening en Keynote

14:00- 14:20

Opening van het Vlaams Havendebat met een bijzondere keynote door Willam Demoor, directeur Klantenrelaties bij Port of Antwerp - Bruges. William Demoor staat heel dichtbij de digitaliseringsprocessen in de nieuwe fusiehaven. Hij deelt zijn inzichten over de successen én de teleurstellingen in de projecten rond digitalisering. De vragen naar de stand van zaken met het ‘Certified Pick-up’ (CPu) project en de toekomst van projecten zoals NxtPort komen zeker ook aan bod. 

Paneldiscussie 

14:20 - 14:45

Een panel met een mooie mix van grote deskundigheid en ruime praktische ervaring inzake digitalisering, bekijkt zonder taboes de inzichten van  keynote spreker William Demoor.  Waarom verlopen digitaliseringsprojecten in de havens vaak moeizaam? Doen private bedrijven het beter of slechter dan de projecten van de havens zelf? Welke goede voorbeelden zien zij bij de private havenbedrijven? Hoe gaan zij om met mogelijke weerstanden? En hoe zien zij de rol van de overheid? 

Bernard Moyson (Voorzitter Alfaport Voka); Guy Van der Veken (Director Operations Ion Logistics), Paulien Van Ostaeyen (Dockflow), CEO Daan Meboer (UTURN) en keynote William Demoor (PoAB) delen hun inzichten en antwoorden ook op de vragen die u tijdens het debat stelt.

Debatronde 2; Goederenstromen

14:45 - 15:30

Veranderende goederenstromen in veranderende tijden

Analyse door Professor Theo Notteboom

14:45 - 15:00 

Professor Theo Notteboom, een autoriteit in de academische én de havenwereld, brengt in kaart wat de pandemie, de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis teweeg brengen in de wereldwijde goederenstromen. Deze wereldwijde analyse verfijnt hij ook naar de Vlaamse havens.



Paneldiscussie 

15:00 - 15:30 

Een groep topspelers uit het Vlaamse havenlandschap bekijkt hoe de inzichten van professor Notteboom matchen met hun ervaringen in de dagelijkse realiteit. Zien zij grote veranderingen in de goederenstromen van en naar Vlaanderen? En hoe bereiden ze hun bedrijven voor op de impact van de opeenvolgende crisissen?

Het panelgesprek wordt gevoerd door Prof Theo Notteboom, Jo Van Moer (CEO Van Moer Logistics) Marc Beerlandt (CEO MSC Belgium),  Luc Arnouts (VP Internationale Netwerken en ondervoorzitter van de Belgisch-Chinese Kamer van Koophandel), Yves Delarivière (CEO AET terminal), Lennart Heip, (Senior Director International Trade DOW en ondervoorzitter Supply Chain Masters), Catrien Scheers (Ambassador Fast Group/Logistics) en Fabian Leroy (Vice President Katoen Natie Group).

Netwerkpauze

15:30 - 16:15

De eerste sessie zit erop. Wat zijn de bevindingen tot nu toe? Tijdens de break kunt u onder het genot van een kop koffie even bijpraten met de collega's uit de branche. Tijd om te netwerken met uw collega’s en andere expertsen uit de industrie!

Debatronde 3; Vlaamse havenkaarten 

16:15 - 17:15

Hoe liggen de kaarten voor de Vlaamse havens na de fusie van Antwerpen en Zeebrugge? Is de fusie een onverdeeld succes? Wat zijn de uitdagingen voor de fusiehaven? En hoe ziet een mogelijke samenwerking of concurrentie met North Sea Port, Oostende en Brussel er uit? 

Keynote Jan Blomme

16:15 -16:30

Vlaams Havencommissaris Jan Blomme deelt vanuit zijn Vlaamse havencockpit zijn inzichten over de uitdagingen waar de Vlaamse havens na de fusie voor staan. Zijn er mogelijkheden tot samenwerking? Of worden ze net beter van gezonde concurrentie? En zijn er opportuniteiten om de positie van de Vlaamse havens te versterken?

Dubbelgesprek

16:30 - 16:45

Annick De Ridder (Havenschepen Antwerpen) en Dirk De fauw (Burgemeester van Brugge) stonden begin 2022 voor het ‘havenhuwelijksaltaar’. Hoe blikken zij na de wittebroodsweken terug op die fusie? En vooral: hoe wordt op beide locaties de fusie beleefd en verteerd? Welke onduidelijkheden moeten nog worden uitgeklaard om de fusie helemaal rond te krijgen?

Dubbelgesprek

16:45 - 17:00

Het huwelijk tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge heeft belangrijke consequenties voor de private ondernemers in de haven. Wat is de meerwaarde van de fusie voor de lokale ondernemer? En wat zijn de nadelen? Ook belangrijk: wat is de impact van de fusie op het verenigingsleven van de private in de beide havens. Fuseren na de havenbedrijven ook Alfaport/oka en Apzi/Voka?

Over de impact op de organisatie van de private havengemeenschappen praten we met Marc Adriansens (community Zeebrugge) en Stephan Van fraechem (community Antwerpen). De havenschepen en de burgemeester uit het eerste interview zitten mee in het gesprek.

Analyse en conclusies

17:00 - 17:15

We breiden het panel nog uit met een laatste trio. Want ook de inzichten van de North Sea Port en de havens van Oostende en Brussel zijn zeker relevant.  Voor North Sea Port gaat  Peter van Parys  (COO North Sea Port) mee in gesprek. De haven van Oostende wordt vertegenwoordigd door Steve Declercq, Business Development Director. De haven van Brussel stuurt CEO Gert VAN der EEKEN. Hoe zien zij hun toekomst na de fusie van de grote twee? Durven zij de concurrentie aan? Of zien ze complementariteit met de Port of Antwerp-Bruges? 

Netwerkborrel

17:15 - 19:00

Genoeg geleerd. Ontmoet collega's uit de sector, maak kennis met de partners en praat nog eens uitgebreid na over de onderwerpen die aan bod kwamen tijdens de netwerkborrel.